ČITANJE SLEDEĆEG TEKSTA JE PREPORUČLJIVO SAMO EKSTREMNIM OSOBAMA, TJ. ONIMA ČIJI PRAG STRPLJENJA PRELAZI NIVO PETOGODIŠNJEG DETETA, OSOBAMA KOJIMA JE DIJAGNOSTICIRANA PSIHOZA, A ZABORAVILE SU DA POPIJU LEKOVE, KAO I OVISNICIMA O ADRENALINU, A POTOM I PUTOPISCIMA. DEPRESIVCI BI SE TAKOĐE MOGLI UZETI U OBZIR, SAMO UKOLIKO SE NE ODLUČE NA SAMOUBISTVO NAKON PROČITANOG. SVAKO IOLE NORMALAN VEĆ JE I NAKON PRVE REČENICE SHVATIO DA BI TEKST TREBAO IZBEĆI U NAJŠIREM MOGUĆEM LUKU.
***
Gledam
ovaj list belog papira i pokušavam u pamet da dozovem izvesnu količinu, ako
ništa, ono bar pristojnih rečenica, od prostih do proširenih, kojima bih,
koristeći se mnoštvom apozicija, epiteta, interesantnih glagola, zamenica,
pridjeva, i ostale gamadi, iskazala na najpovoljniji način neke od svojih nagomilanih
i krajnje nepoželjnih misli.
No kako redovi odmiču, postaje
sve očiglednije da se tako *Nešto neće desiti, jer stanje na putevima moždanih
vijuga autora je nadasve neizvesno, usled nagle promene vremenskih prilika u
području njegove duše.
(Da,
Nešto je opet uzelo maha)
Naime, celokupnu oblast vedrih
osećanja, u naletu nepovoljnih kosmičkih delovanja, zamračio je tmuran oblak
mučnih emocija, čije dejstvo autor još uvek nije u stanju da nadvlada. Do kraja
dana ne očekuje se apsolutno nikakva promena, čak štaviše, moguće je očekivati
i pogoršanje, sa mestimičnim pljuskovima i grmljavinom.
Blago
zbunjenom, ili čak pomalo frustriranom, ni krivom, ni dužnom, čitalaštvu,
preporučujem dobri stari kišobran, kao efikasan metod zaštite od bujice
nebuloza koje slede.
Četa seljeka se pak sakrila
ispod stoga sena, ali bez obzira na sve, opet su tu, da pruže podršku, ukoliko
publika zakaže.
Tama
na pozornici.
Mukla tišina koju počinje remetiti tuberkulozni kašalj, najstarijeg pripadnika
gledališta, koji se tu našao voljom neumornog upropaštača tekstova (svi već
znamo o kome je reč), ali koji se isto tako dezintegrisao na molekularni nivo,
zvezdane prašine, voljom autora, a sve to u cilju sprečavanja nametljive
retardacije, ionako već retardirane radnje.
Autor
nesigurno posrće do pozornice da bi bio okupan bledom svetlošću jednog
prašnjavog reflektora.
Preznojava se...
nervozno lupka nogom...
... i zbunjeno gleda u polumrak,
pitajući se:
- Šta ja, dođavola, radim ovde?
Zar nisam mogla da smislim neku
interesantnu priču, blisku širokim narodnim masama, ili opišem dejstvo
proteklog dana na moje duševno stanje i motoričke sposobnosti, ili jednostavno
pišem o umetnosti, koja zauzima jedno od najznačajnijih mesta u mojim žitijama.
Ne, ja sam morala sebe da stavim
na centar pozornice, i to pred nemilosrdnu publiku, bez i jedne jedine ideje šta
dalje da radim.-
(U
međuvremenu publika se nervozno komeša, u stilu, da je gađamo nečim i završimo
priču, ili da sačekamo do kraja jer su sedišta nadasve udobna)
Još jedna kapljica znoja se
kotrlja niz čelo...
Autorove ruke su takođe vlažne i
lepljive i prosto bude čežnju za sapunom.
-Šta
radiš ovde zaista, ha, ha?- začu se, negde iz daljine, ili dubine, onaj dobro
poznati glas, autorovog najvećeg neprijatelja.
(Publika trlja krmeljave oči, budeći
se iz nečega što bi u najbolju ruku ličilo na hibernaciju, da su umesto
ljudskih, na sedištima, bile u pitanju medveđe stražnjice. Pitanje je upravo
opalilo autoru jednu sasvim opravdanu pljusku, zbog činjenice da je u
prethodnoj rečenici u sporno pitanje ugurao medveđu pozadinu. Autor se ponizno
izvinjava i obećava da će u buduće paziti i na dostojanstvo Pitanja, jednako
kao i Početka)
-Nešto,
trebalo je da znam! – procedi napaćeni autor misleći da je mikrofon isključen,
ali avaj, predstava je tek sada počela.
-Oooo,
pa dragi moj autoru, znao si ti od Početka! – odbrusi mu Nešto kao iz topa.
-U nedostaku inspiracije opet
posežeš za besmislenim raspravama sa svojim unutrašnjim ja, s kojim, uzgred
rečeno, ne smeš da se suočš i koje ne smeš da prihvatiš kao sastavni deo sebe.
Čak si mi dala ime u neodređenoj zamenici! Nešto, ha,ha.
No, kako hoćeš ja ću ti biti na raspolaganju
još dugo, dugo, pa možeš i sam da pretpostaviš koliko dugo.-
Potom
se začu neverovatno pokvaren napad grohota.
Onu kapljicu na autorovom čelu
smenilo je još stotinjak istih, u roku od par sekundi, a onaj neprijatno
iznenađeni izraz lica, krajnje tup i nesvakidašnji.
(da bi
zblanutoj publici bilo jasnije o kakvoj je ekspresiji reč, pozvali smo dobrog
starog tumača izraza lica, koji je sa sigurnošću utvrdio da se radi o izrazu,
koji bi nam najverovatnije, pod uslovom da može da govori, iskreno saopštio: Ni
sam ne znam šta radim na ovom licu, samo znam da mi je krajnje neudobno i želim
da nestanem, and damn, I feel dumb!)
Autor
u ovom trenutku počinje bivati duboko svestan da je predstava osuđena na
propast još i pre nego je počela, te odlučuje da zblanuti izraz lica, zameni
novim, drskim i spremnim za borbu.
Ovakav nalet samopouzdanja nije
osetila još od kad je završila prvu godinu faksa s prosekom 10.0.
(Opet
tama i malecna dramska pauzica, od dva deminutiva, koji s mešavinom neuka uma
daju pleonazam. Ovo pak služi autoru kao priprema za borbu, a publici kao
prilika da se snabde sredstvima masovnog izražavanja nezadovoljstva, i čijim bi
usmeravanjem ka autoru eventualno doživela katarzu.
Dakle, u pitanju su jaja, kupus,
voćna salata, paradajz, splačine i mokre čarape.)
Autor
istupi pred publiku, ukoliko se reč istupiti može primeniti u ovom slučaju, jer
je sve, više manje, podsećalo na posrtanje.
-Ne
gledajte me tako! Svi mi imamo *nešto u sebi. Neko *toga, naravno, još uvek
nije ni svestan...
... da, da, to se odnosi na
većinu gospode koja je zaposela ova sedišta na večerašnjoj predstavi i koja me
posmatra pogledom, (koji bi me, u slučaju da mu se dodeli uloga sudije,
verovatno poslao na doživotnu)
...a neko
je pak ovako kao ja, možda čak i previše svestan, ali u nemogućnosti da se
izbori sa istim.
Onaj
koji to uspe, a takvih je jako malo, doživljava neprimetni ekvivalent
prosvetljenja.
Slobodno
vizualizirajte tibetanskog monaha.
Dakle, ono što možda pokušavam
reći jeste da sam svesna svoje mračne strane, a koja pod svojim okriljem ne
skriva samo tamu, već ceo jedan svet satkan od strahova, negativne enrgije, i
neverovatno maglovitih misli, i postaje mi sve teže da se izborim sa istim.
Možda
zato što konstantno bežim od istine, od suštine...
Zato što pokušavam da živim kao
da sam van ovog vremena i prostora...
... i taj osećaj da sam uhvaćena
u mrežu nekog sivila, gde se polako gubim i nestajem, gde ne razlikujem sebe od
senke, ili san od stvarnosti...
... i još nešto me muči...
Loša navika da se vezujem za
ljude koji kad-tad nađu načina da me povrede, svesno lili nesvesno, nije
bitno...
...i što se više vežem za njih,
utoliko više boli...
... a boli i zato što na kraju
shvatim da ti ljudi u stvari i nisu stvarni, već neka idealizovana projekcija
mojih nastojanja da ih učinim takvim, savršenim, dobrim, saosećajnim...
Kao
što dobri stari Kastaneda reče, ’’Kada čovek nema šta da izgubi, ohrabri se.
Plašljivi smo samo kada postoji nešto čemu možemo da budemo privrženi.’’, no za
tako nešto treba odlikovanje višeg nivoa svesti, za koje autor još uvek nije
spreman.
Opet
tišina, i nervozno komešanje publike.
Mali broj gledalaca je autora,
umesto aplauzom, nagradio sa par saosećajnih klimova glavom, dobar deo je
razočarano odmahnuo rukom, a ostatak je izašao već pri samom početku.
No,
kako bilo, Besno pile, kao večiti ludi optimista, nadu polaže u neki od
narednih postova, sretno što je ovog puta pošteđen izravne kritike nemilosrdne
publike u vidu gađanja sočnim psovkama, voćem i povrćem.